belbuk.comtoko buku onlinebuku asli021-4202857
 
 TroliKeinginan
Buku    Hukum    Ilmu Hukum

Kumpulan Asas-Asas Hukum

Belum ada ulasan. Berikan ulasan Anda
Berat 0.20 kg
Tahun 2016
Halaman 132
ISBN 9786024250423
Penerbit Rajawali Pers
   Buku Sejenis
 
Persediaan Habis
Persediaan Buku sedang habis. Apakah Anda ingin diberitahu pada saat persediaan sudah ada?
2
Pelanggan yang Membeli Buku Ini Juga Membeli Buku Berikut
Argumentasi Hukum
Philipus M. Hadjon
Rp31.500 Rp35.000
Contoh Akta Notaris dan Akta Di Bawah Tangan (Buku 4) (Bagian 2): Mengenai Contoh-Contoh Akta Notaris Untuk Perseroan Terbatas
Herlina Suyati Bachtiar
Rp43.200 Rp48.000
Teknik Pembuatan Akta: Pejabat Pembuat Akta Tanah (PPAT)
Salim HS
Rp98.100 Rp109.000
Teknik Pembuatan Akta Perjanjian (TPA Dua)
Salim HS
Rp121.500 Rp135.000

Sinopsis

Ibarat roh yang terdapat dalam jasad atau tubuh manusia, asas-asas hukum dapat dikatakan sebagai roh yang terdapat dalam “tubuh” dari ketententuan perundang-undangan. Asas-asas hukum inilah kemudian yang menyebabkan segala teks berupa pasal-pasal dari ketentuan perundang-undangan menjadi hidup. Apabila terjadi ketidakseimbangan atau silang-sengkarut dalam peristiwa hukum, maka penguasaan atas asas-asas hukum ini akan amat membantu memberi titik terang dan cara jitu dalam menyelesaikan peristiwa hukum tersebut. Oleh sebab itu, mengetahui, memahami dan menguasai asas-asas  hukum sangat dianjurkan.

Buku ini menyajikan kepada pembaca terkait asas-asas hukum. Asas-asas hukum yang disajikan di buku ini mulai dari asas-asas hukum yang berlaku umum, asas-asas dalam hukum pidana, asas-asas dalam hukum acara pidana, asas-asas hukum perdata, asas-asas hukum acara perdata, asas-asas hukum perkawinan, asas hukum tentang benda, asas-asas hukum tentang perikatan, asas-asas hukum agraria dalam UUPA, asas-asas dalam hukum tata negara, asas-asas hukum admnistrasi negara, asas-asas hukum pajak, asas-asas hukum internasional hingga asas-asas hukum Islam.

Buku ini dapat dibaca oleh para mahasiswa-mahasiswi dari Fakultas Hukum dari berbagai tingkat jenjang pendidikan. Selain itu, dapat digunakan pula oleh para pengajar di bidang ilmu hukum, praktisi hukum, hakim atau juga mereka yang hidup dan bergelut di dunia hukum.
(Kembali Ke Atas)
(Kembali Ke Atas)